PENGENALAN
- JPPH menjalankan penilaian sewaan/pajakan untuk Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan dan Badan Berkanun
- Kes sewaan dan pajakan yang dikendalikan oleh JPPH termasuklah :
- Penyewaan pejabat di premis milik persendirian oleh Jabatan Persekutuan. Ianya adalah mengikut peraturan dalam Surat Pekeliling Am Bilangan 3, Tahun 2011.
- Penyewaan ruang komersial dan kemudahan fasiliti yang terdapat di dalam bangunan milik kerajaan.
- Penyewaan atau pajakan tanah Persekutuan (yang diperolehi melalui proses Pengambilan Tanah dan tidak digunakan/ belum dibangunkan).
- Penyewaan atau pajakan tanah kosong yang tidak digunakan milik Pesuruhjaya Tanah Persekutuan. Ianya diperuntukkan di bawah Seksyen 4, Akta Pesuruhjaya Tanah Persekutuan 1957 dan Seksyen 223, Kanun Tanah Negara, 1965.
- Penyewaan atau pajakan tanah, bangunan, peralatan dan lain-lain kepada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan dan Badan Berkanun.
PERANAN JPPH ADALAH :
- Menjalankan penilaian sewaan ruang komersial dan fasiliti yang terdapat di dalam bangunan milik kerajaan.
- Menjadi ahli mesyuarat tetap Jawatankuasa Ruang Pejabat (JRP), Jabatan Perdana Menteri untuk meluluskan permohonan penyewaan pejabat di premis milik persendirian yang akan disewakan dan diduduki oleh Kementerian atau Agensi Kerajaan.
- Menjadi ahli mesyuarat bagi Jawatankuasa Ruang Komersial di agensi – agensi kerajaan.
- Merundingkan nilai sewa, terma dan syarat penyewaan/pajakan dengan pemilik harta.
MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN OLEH JPPH BAGI PERKHIDMATAN INI IALAH :-
- Surat Permohonan daripada agensi kerajaan yang terlibat.
- Salinan hakmilik dan butiran harta tanah yang akan terlibat dengan nilaian pajakan/sewaan.
- Pelan-pelan dan spesifikasi bangunan yang terperinci.
- Butiran lain yang berkaitan dengan pajakan/sewaan.