umum warga Tulisan Warna Biru Tulisan Warna Merah Tulisan Warna Hijau Asal Tema Merah Tema Ungu    A+ | A-
Penerangan RSS English
banner
webmail inspen napic



MUKA UTAMA => PIAGAM PELANGGAN

PIAGAM PELANGGAN
(Berkuatkuasa mulai 1 Januari 2012)

Melaporkan kes-kes penilaian seperti berikut :
Maksud Penilaian
Tempoh Siap Kes Daripada Tarikh Penerimaan (Hari Bekerja)
a) Duti Setem

1) Harta Tanah Standard (berkuatkuasa mulai 1 Januari 2018). Kes  standard untuk maksud Duti Setem meliputi jenis-jenis harta tanah seperti berikut : 
i) Rumah teres kediaman kecuali
 
  • Unit hujung
  • Unit dengan binaan sambungan
  • Unit belum siap
ii) Unit kediaman strata iaitu rumah pangsa, pangsapuri dan kondominium
iii) Harta tanah perdagangan meliputi harta berikut:
 
  • rumah kedai/kedai pejabat
  • serviced apartment
  • kedai tanpa inap (locked-up shop)
  • Shop Office Home Office (SOHO)/Shop Office Flexible Office (SOFO)/Shop Office Virtual Office (SOVO)
iv) Harta tanah industri meliputi harta berikut:
 
  • teres
  • sesebuah
  • berkembar
  • bertingkat
Catatan :
  • Harta tanah tersebut hendaklah terletak dalam skim perumahan, kawasan perdagangan atau industri yang mempunyai luas tanah dan bangunan yang standard sepertimana mengikut pelan asal pemaju. Struktur bangunan juga adalah struktur kekal dan tiada sebarang penambahan atau perubahan pada bangunan asal.
  • Permohonan nilaian mesti dibuat melalui Stamp Assessment and Payment System (STAMPS).
  • Borang PDS 15 mesti dilengkapi sepenuhnya (penentuan samada harta tanah adalah harta tanah standard atau bukan harta tanah standard ialah melalui maklumat yang yang terdapat dalam Borang PDS 15).
   
2) Bukan Harta Tanah Standard
   


1





































5
b) Pinjaman Perumahan Kerajaaan
8
c) Cukai Keuntungan Harta Tanah
8
d) Sewaan / Pajakan
10
e) Pengubahan Kategori Kegunaan Tanah
10
f) Pemberimilikan Tanah
10
g) Duti Harta Pusaka
15
h) Penswastaan & Pengkorporatan
20
j) Pengambilan Tanah
30
i) Pembelian / Penjualan
20

Pembayaran Bil
Semua bil dibayar dalam tempoh 14 hari dari tarikh ianya diterima dengan lengkap dan sempurna atau selaras dengan syarat-syarat perjanjian atau kontrak mengikut mana yang berkenaan.

Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan 2017
2018

SISTEM PEMULIHAN PERKHIDMATAN
Jika Piagam Pelanggan JPPH tidak ditepati maka cara pemulihannya adalah seperti berikut :-
a) Pemulihan Secara Reaktif
 
Pengarah Penilaian Negeri dan Penilai Daerah dipertanggungjawabkan bagi memastikan tindakan sewajarnya diambil untuk menyiapkan kes-kes tersebut dalam tempoh 5 hari bekerja daripada tarikh penerimaan aduan oleh pejabat.
b) Pemulihan Secara Proaktif
 
  • Pelanggan akan dimaklumkan terlebih dahulu sekiranya terdapat masalah di dalam memproses sebarang penilaian iaitu ketiadaan atau ketidakcukupan data penting.
  • Pelanggan juga akan diberitahu tarikh penilaian itu disiapkan.
  Hakcipta Terpelihara © 2011 :: Jabatan Penilaian Dan Perkhidmatan Harta (JPPH) Aras 9, Perbendaharaan 2
No. 7, Persiaran Perdana
Presint 2, 62592 Putrajaya
MALAYSIA
Telefon : 603 - 8886 9000
Faks : 603 - 8886 9004
Maklumbalas Portal : webmaster[at]jpph[dot]gov[dot]my
Maklumbalas/soalan mengenai portal JPPH sahaja

qrcode

Facebook JPPH Malaysia

ipv6 ready

 
  PENAFIAN : Kerajaan Malaysia dan Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini.

Capaian Hari ini : 5,740 [ Statistik Capaian Terperinci ]
Masa diambil : 0.03 saat
Tarikh Akhir Kemaskini : 16/08/2018

Paparan terbaik: Internet Explorer 7.0 dan ke atas atau Mozilla Firefox 2.0 dan ke atas dengan resolusi: 1024 x 768 pixels.